Mijn denim wereld
Category : Mijn stijl
Mijn Denim Wereld.
Om jullie een beetje inzicht te geven waar ik dagelijks mee bezig ben neem ik jullie mee in mijn wereld als denim designer.
Als designer heb je inspiratie nodig en moet je weten wat er in je vakgebied gebeurt. Één van die inspiratiebronnen zijn beurzen en op denim gebied heb je er twee die toonaangevend zijn, namelijk Kingpins en Denim PV. Voor Kingpins hoef ik de grens niet over want die wordt ook gehouden in Amsterdam tijdens de Denim Week. Voor de Denim PV moet je naar Parijs. Amsterdam staat al jaren bekend om zijn enorme invloed wat betreft Denim en zodoende is de Amsterdam Denim Week ontstaan, de stad kleurt zeg maar blauw in die week. Je vind er het Blue Print Festival op de Westergas, er is een wandelroute langs vele winkels die Denim verkopen en Denim City organiseert ook van alles.
Kingpin is een beurs die alleen toegankelijk is voor mensen uit het vak. Je gaat er naar toe om te zien en gezien te worden, om te kletsen met oude bekende, om de allernieuwste ontwikkelingen te zien op stof gebied en ook om seminars bij te wonen. De seminar die ik oa zag was die van Amy Leverton van Denim Dudes. Zij is een van de denim goeroes die befaamd is in de blauwe wereld. Zij liet een presentatie zien met 4 trends die op dit moment belangrijk zijn en die toekomst zullen kleuren.
Om nog een beter inzicht te krijgen wat er op stoffen gebied gebeurt reis ik af naar Parijs waar de Denim PV gehouden wordt. Dit is een beurs waar echt gehandeld wordt en waar relaties met stoffen leveranciers worden onderhouden. Bij binnenkomst wordt je eerst door een forum geleid waar alle trends voor het volgende seizoen zichtbaar zijn, daarna kom je in een hal waar alles wat er op denim en casual broeken gebeurt gepresenteerd wordt. De zoektocht begint dan naar wat is nieuw, wat valt op, en waar gaat iedereen mee door. Horen we overal hetzelfde verhaal? Ja? moeten wij daar dan ook niets mee doen? heel waarschijnlijk wel. Echter heeft een trend soms tijd nodig om zich te ontwikkelen en kiezen wij ervoor om er nog even mee te wachten.
Met deze trends op mijn vizier ga ik vervolgens nog meer inspiratie op doen tijdens een winkeldag. Dit kan zijn in Nederland, maar ook Londen en Parijs zijn heel fijne steden om naartoe te gaan. Want aan alleen de beurs heb je nog niet voldoende. wat gebeurt er in de winkels, vertellen ze allemaal hetzelfde verhaal of zijn er trends die door de een opgenomen zijn in de collectie en bij de ander niet. Iedereen kiest immers voor haar doelgroep wat ze wel of niet zullen volgen. Naast beurs bezoek en winkelen is internet de allergrootste en aller makkelijkste manier om trends te signaleren. Ik ga alle interessante wegshops af die relevant zijn en kan op die manier heel veel beeld verzamelen die bruikbaar kan zijn.
En als dan alle inspiratie verzameld is kan ik aan de slag met het bedenken en ontwikkelen van een nieuwe collectie. Als dit gedaan is wordt alles gegeven aan de leverancier die voor ons de producten gaan produceren. Ze krijgen tijd om onze aangevraagde stoffen en tekeningen uit te werken en dan reizen we af naar hun fabriek om te zien wat ze voor ons gemaakt hebben. Daar ter plaatse geven we aan of we tevreden zijn of dat ze nog wat moeten aanpassen, zodat ze vervolgens aan de slag kunnen om goede eerste samples te maken. Dan moeten we even geduld hebben totdat alles binnenkomt en kan het puzzelen beginnen waar we uit gaan kiezen. En hierna begint alles weer opnieuw…